torsdag, november 24, 2011

Rena rama bakbloggen

Nu längtar vi efter att få tända alla adventsljus eftersom mörkret tar över mer och mer. Vissa dagar känns det inte  som om det blir ljust alls. Just nu ser den här bloggen ut som en bakblogg. När mörkret kryper på så blir man sugen på att baka. Här kommer lite fler bilder på just bakverk :) Lite annat pyssel slänger jag in med.

Här är en tårta jag bakade till mitt födelsedagskalas. Det är en Devils food cake med grädde och hallon mellan. Tårtan är täckt av en Swiss merengue buttercream. Den blev god men väldigt mäktig. På toppen sitter en prinskrona som jag köpt på Ikea. Det är en del av deras julsortiment i år. Blommorna är inte ätbara men min plan var att jag skulle göra egna ätbara men ibland räcker inte tiden riktigt till.
Marängerna är med hallon som jag kokade ihop och silade för att få bort alla små frön och macronerna går i julens tecken med saffranssmörkräm mellan.





Här om dagen köpte jag ljuvligt goda clementiner. Tycker att de är så fint när man kan köpa clementiner som har lite blad kvar. Gjorde ett litet test med att använda en liten etikett av trä och en clementin för att göra en bordsplacering/dekoration. Tyckte att de blev fina. Kanske något att ta in i juldukningen. 


Testade också att göra blommor/bollar av silkespapper. Beskrivningen hittade jag hos Martha Stewart och ni hittar den här. http://www.marthastewartweddings.com/226101/pom-poms-and-luminarias 


Fantastiskt fina att hänga över borden. Kan vara något både till juldukningen och kommande bröllop kanske. Jag testade mest bara för att se hur man kunde göra. Jag hade inte så stora ark av silkespapper så mina blev betydligt mindre. En lite bukett :)


2 kommentarer:

  1. Jättefina pom poms! Jag gjorde sånna till en stor fest vi hade. Jättelyckat och effektfullt. Älskar Martha!

    SvaraRadera
  2. Åh jätte sött m klementinplaceringen. Julbröllop!!! Love.

    Så arg på den dumma förkylningen som gjorde att jag missade den fantastiska tårtan! Och ditt kalas så klart. Du är så duktig!!

    SvaraRadera